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Author Topic: Mig article in german translation welcomed  (Read 1497 times)

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mathewst

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Mig article in german translation welcomed
« on: 26 August 2009, 13:04:11 »

Here is the article.
If anybody could translate it it would be great

Ab "Facelift" zum Modelljahr 2000 fiel der seitherige X20XEV weg und wurde durch den Y22XE (144 PS) ersetzt, der die Euronorm 3 erfüllte. Dieser Motor ist - bis auf die Ölwanne und das Zweimassen-Schwungrad - identisch mit dem X22XE, der im Opel Sintra verbaut wurde.
Damit wurde der Tatsache Rechnung getragen, daß der X20XEV in dem schweren Omega überfordert war.

Der Y22XE war aus dem X20XEV abgeleitet, wobei der Motorblock um 9,3 mm höher als der des X20XEV war.

Die Kurbelwelle wurde vom Motor X22XE aus dem Opel Sintra übernommen. Zudem hatte der neue Motor ein elektronisches Gaspedal.

Im Modelljahr 2001 wurde der Y22XE durch den Z22XE mit gleicher Leistung ersetzt, der nun in Verbindung mit dem Schaltgetriebe die Euronorm 4 erfüllte.

In Verbindung mit dem AR25-Automatikgetriebe wurde jedoch weiterhin nur die Euronorm 3 erfüllt.

Gegenüber dem Y22XE wurden beim Z22XE Details geändert um den schärferen EURO4-Richtlinien Rechnung zu tragen. So wurde das Motorsteuergerät um OBD-Funktionalität erweitert (Simtec 71), die Katalysatorbeschichtung verändert und die Einlaßkrümmer von 34mm auf 35mm erweitert.

Übrigens wird auch beim Y22XE bzw. Z22XE die Steuerung der Nockenwelle mittels Zahnriemen bewältigt. Erst der vollkommen neu konstruierte Z22SE, der u.a. im Vectra C und Signum zum Einsatz kam, hatte wieder eine Steuerkette.
 
 

Als nirgends dokumentierte Eigenheit ist zum Y22XE zu sagen, daß die in den ersten 2 - 3 Monaten gebauten Motoren noch keine Zweimassen-Schwungsscheibe (bei Ausstattung mit mechanischem 5-Gang-Getriebe) hatten. Bei diesen frühen Motoren kann es durch Unwuchten der Schwungscheibe zu Geräuschen kommen, die denen eines kapitalen Motorschadens sehr ähnlich sind. Bei Einbau einer Zweimassen-Schwungscheibe ist dann oft wieder Ruhe.

Daß dieser Motor erst Jahre nach der Einführung im Sintra beim Omega eingesetzt wurde, hat seinen Grund darin, daß der X22XE nur im amerikanischen GM-Werk Tonawanda produziert wurde und ein Export der Triebwerke nach Deutschland zu teuer geworden wäre. Erst nachdem der Motor im ausgebauten Werk Kaiserslautern produziert werden konnte, kam der Einsatz dieses Motors bei in Deutschland gefertigten Fahrzeugen in Frage.

Also if anyone is interested here is the german link to migs

http://www.senatorman.de/opel_omega_b.htm
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mantahatch

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Re: Mig article in german translation welcomed
« Reply #1 on: 26 August 2009, 15:20:55 »

From "Facelift" to the model year 2000, the subsequent X20XEV was omitted and was replaced by the Y22XE (144 HP), fulfilled that the Euro standard 3.  This motor is - up to the oil tub and the two measure flywheel - identical with the X22XE, that was built in in the Opel Sintra.  Therewith taken into account the fact that the X20XEV was overcharged in the heavy Omega. 

The Y22XE was diverted out of the X20XEV whereby the motor block was around 9.3 mm higher than that of the X20XEV. 

The crank shaft was received of the motor X22XE out of the Opel Sintra.  Moreover the new motor had an electronic accelerator. 

In the model year 2001, the Y22XE was replaced by the Z22XE with same achievement, that now in connection with the gearshift the Euro standard 4 fulfilled. 

In connection with the AR25-Automatikgetriebe, only the Euro standard 3 was fulfilled however further. 

Opposites the Y22XE were changed in the Z22XE details to make allowance for around the sharper EURO4-Richtlinien.  So the motor tax device was expanded changed around OBD functionality (Simtec 71), the Katalysatorbeschichtung and expands that entrance more crooked of 34mm on 35mm. 

By the way the control of the camshaft is mastered also in the Y22XE and/or Z22XE by means of timing belt.  First the perfectly newly constructed Z22SE, that came among other things in the Vectra C and Signum to the use, had again a tax chain. 



As peculiarity documented nowhere is to be said to the Y22XE that the motors constructed in the first 2 - 3 months still had no two measures momentum disk (in equipment with mechanical 5-Gang-Getriebe).  In these early motors, it can come through Unwuchten of the momentum disk to sounds, that which a capital motor damage are very similar.  In installation of a two measure momentum disk, then often again quiet is. 

That this motor was used first year after the introduction in the Sintra in the Omega, has its reason therein that the X22XE was produced only in the American GM work Tonawanda and an export of the engines to Germany too expensive become was.  First after the motor in the expanded work Kaiserslautern could be produced, the use of this motor came in vehicles manufactured into Germany in question. 

To migs left therefore if anyone is interested here is the german

Should add translated by http://ets.freetranslation.com/
« Last Edit: 26 August 2009, 15:22:03 by mantahatch »
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Re: Mig article in german translation welcomed
« Reply #2 on: 26 August 2009, 15:31:10 »

Ok I will give it a go but it will take a little bit of time,
that is a very interesting article that you have found there,
I even see that my X boss "joey Kelly" drives a 2,5td,(my car is bigger na na ne ne boo boo)
and I have found the car that I want, The Crewman Utility S looks very good and a great little engine to go with it 8-)
I will get back ASAP with the translation, and Yes I will have a look at the rest and translate the more important info, but that will take a bit longer :y
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Re: Mig article in german translation welcomed
« Reply #3 on: 26 August 2009, 15:33:15 »

You beat me to it :-/
But I dont use a translation program Lol
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mantahatch

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Re: Mig article in german translation welcomed
« Reply #4 on: 26 August 2009, 15:46:34 »

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You beat me to it :-/
But I dont use a translation program Lol

Sorry GD, but it is only a free translation so probably not that good. I really wish i was able to speak another language, it is my one regret from my school days.
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Re: Mig article in german translation welcomed
« Reply #5 on: 26 August 2009, 16:25:22 »

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You beat me to it :-/
But I dont use a translation program Lol

Sorry GD, but it is only a free translation so probably not that good. I really wish i was able to speak another language, it is my one regret from my school days.


Its not a bad tranlation, not as I would have writen it but not bad,
Being able to speak another language is not bad at all it helps a lot, the only bad points are

1 = you understand what the monster in law is complaining about,

2 = you have to talk to her,
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